Tuesday, December 28, 2010

90. Mulut perlukan insurans lebih.



" Alaaa cikgu mana ada style. Pergi pasar malam pun pakai baju kelawar."


Assalamualaikum saudara. Saya nak tanya sedikit ni. Saya ada minta duit saudara ker masa nak beli baju kelawar tu? Kalau ada, cakap. Saya bayar tunai sekarang. Tapi saya tak ada pinjam kan? Oh lagi satu. Saya tak ada baju kelawar okey. Dah lama tak pakai baju kelawar. Nak pinjam yang saudara punya boleh tak? Dan yang paling penting, saya tak pernah pergi pasar malam dengan memakai baju kelawar. Takut kena kejar dengan anjing, tak sempat nak lari. Harap maklum kepada saudara yea. 


Satu lagi soalan saya. Dulu masa kat sekolah, siapa yang ajar ABC kepada saudara? Makcik kantin sekolah ker? Ataupun abang guard yang ajarkan? Jadi, silalah mengingati kembali memori persekolahan saudara yea. Jangan cuba merendah-randahkan martabat seorang guru. Memang saya bukan seorang cikgu, tapi InsyaAllah kalau saya umur panjang dan dimurahkan rezeki, saya bakal dapat title Cikgu dalam masa 2 tahun lagi. Jadi, ada wajarnya saya memberi peringatan tulus ikhlas kepada saudara.


Pesanan ini saya tujukan khas kepada saudara yang terlupa nak beli insurans untuk mulut dia. Kalau saudara rasa mulut saudara sama mahal dengan mulut Angelina Jolie, silakan lah beli insurans. Ada member saya yang jual insurans. Saya boleh tolong cadangkan kepada saudara. Bukan apa, takut terjadi apa-apa kepada mulut kebanggaan saudara tu. Manalah tahu kan tiba-tiba mulut saudara tu dihadiahkan dengan buku lima atau buku sepuluh di kemudian hari. Nanti saudara juga yang susah nak claim bayaran jahitan di hospital berdekatan. Jadi, beringat-ingatlah yea saudara. Terima kasih kerana kata-kata indah pujangga yang saudara khabarkan kepada saya. Semoga hidup lebih dirahmati. Assalamualaikum.



Bagi saya, ini merupakan salah satu contoh kata-kata manusia yang tidak begitu cerdik dalam pemikirannya. Agak kurang ajar dan menghina seseorang.


P/s : Fikir dulu sebelum melontarkan kata-kata bernas anda.


Sunday, December 26, 2010

89. SMK Bachok terbaik!



Bangga. Bangga. Tapi bukan dengan muka riak. Senyum panjanggggg. :D


Maafkan kedaifan kamera telefon saya. Adey


Okey pengenalan. Ini sekolah lama saya. Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3. Jeng jeng jeng tahun ini, SMK Bachok dapat anugerah sekolah harian terbaik dalam UPSR PMR di Kelantan. Good job to all teachers! :)))


Yang paling menarik ialah ada pelajar bukan Melayu berjaya mendapat 9A dalam semua subjek termasuk BAHASA ARAB! Tahniah junior ku. :) Akak dulu tak dapat A dalam Bahasa Arab. Dapat 8A 1B je. Bahasa Arab dapat Bintang Bunga Belon Belacan Budu. Hehe. Malu nya kat adik ni. Dia boleh dapat A dalam Bahasa Arab walaupun baru belajar semua benda dalam masa 3 tahun. Kagum. Serius saya kagum. Tahniah. Tahniah. Tahniah :D


Oh tak lupa juga kepada adik sepupu ku, Fatehah. Tahniah kerana berjaya mendapat 8A 1B. Haiii nampak nya mengikut jejak langkah kakak sepupu. Dapat bintang dalam Bahasa Arab. Takpe, yang penting kita dah mencuba sehabis baik. Kan? :) Ehem-ehem macam seronok je dapat hadiah handphone touch screen. Kakak sepupu yang bakal berumur 22 tahun tak mampu nak guna phone canggih manggih lagi. Segan. Hehe. Congrate again! :)



To my little sister, Eqah. Giliran Eqah untuk menduduki PMR tahun hadapan. Alahai sudah besar rupanya adik perempuan saya seorang ini. Saya ada seorang je adik perempuan. Yang lain semua askar-askar yang suka sepahkan rumah je. Haih. Belajar bersungguh-sungguh untuk PMR tahun hadapan. Kaklong tahu Eqah dah banyak berusaha. Rajin buat kerja sekolah dan baca buku. InsyaAllah Eqah dapat yang terbaik dalam PMR tahun hadapan. Yang penting, jangan lupa tawakal kepada Allah. Banyak-banyak kan berdoa. InsyaAllah semua usaha dan penat-lelah Eqah akan diberi ganjaran yang setimpal. Berusahaaaa! :)))


P/s : Kalau ingat-ingat balik zaman nak ambil PMR dan SPM, tak ada selera nak makan. Tak mau dah ambil lagi PMR dan SPM. Cukup sekali seumur hidup. Hehe. Tapi memang saya tak rajin baca buku masa zaman sekolah. Mengaku, mengaku, mengaku. Hehe


Saturday, December 25, 2010

88. Contest mimik muka.



Okey. I mengaku. Ini kali pertama I join contest. Sama macam Budd. I malu nak tayang muka I. Tapi takpe sebab Cucu tersayang tag, I tayang jugak muka I. Lebih banyak daripada biasa.


I tak se GANAS dan tak se OBSES Budd dalam pengambilan gambar secara berleluasa. Betul tak gadis-gadis cantik sekalian? Siapa setuju angkat tangan dan kaki. Tanda setuju amat sangat. Haha.



Haaa. Ni lah hasil nya. I baru buat tadi. Harap maaf lah jika terasa ingin muntah atau melompat-lompat seorang diri dalam bilik. Memang malu I. (-_-!)


Semua gambar ini ada dalam laptop vintage saya. Tangkap muat sahaja yang mana-mana berkenan di hati. Hehe. Ni gambar masa kat Cheras tercinta. Pergi makan makanan arab, tengah buat gajet, pergi mengajar di sekolah, makan-makan kat pondok guard, nak pergi main boling dan masa perlawanan bola jaring InterColllege Day. Pilih lah mana gambar sesuai dengan kejadian-kejadian yang telah disenarai hitam kan seperti di atas. Hehe





Rakan-rakan yang mahu menyertai contest ini, silalah berkunjung kepada tuan punya contest ini. Selamat mencuba! :)


Di sini, saya berbesar hati untuk memilih 3 orang puteri untuk menyertai contest ini. Ini salah satu syarat nya. Hehe. Selamat bergambar sorang-sorang dalam bilik yea! :p




Tuesday, December 21, 2010

87. Kalau lah malang itu berbau.



Malang itu lagi berhemah kalau dia berbau masam atau sebagainya. Kan?


Saya bangun awal hari ini untuk bersiap-siap berjumpa dengan sayang-sayang saya, Dhiah, CikBoo dan WanieShakira. Hantar Iqah pergi sekolah, pergi buat beli sarapan, mandi, kemas bilik, kemas rumah dan iron baju cantik-cantik.


Masa saya nak bersiap-siap, Ayah panggil saya dan cakap Angah kemalangan. Ya Allah. Dia memang keluar awal-awal pagi lagi sebab ada temujanji dengan doktor pakar kat HUSM. Jadi, saya terus hantar mesej kepada sayang-sayang semua dan beritahu keadaan sebenar yang tak dapat dielakkan.


Saya telefon Mak nak tanya keadaan Angah. Alhamdulillah dia selamat dan tidak mengalami sebarang kecederaan. Cuma kereta dia teruk kena langgar kat depan. Bumper rosak, lampu depan dan cermin sisi pecah. Kesian kat orang yang langgar kereta dia sebab luka kat kepala. Ayah cakap dia berdarah agak banyak. Nasib baik saya tak tengok. Saya mabuk darah yea.


Angah cakap dia tak sangka orang yang naik motor tu tiba-tiba nak keluar daripada simpang. Masa itu, dah sangat dekat dengan kereta Angah dan dia terus brek. Tapi disebabkan hujan, brek pun dah terlambat. Orang tu terus merempuh bahagian depan kereta Angah. Nasib baik ada kereta polis meronda-ronda kat kawasan itu dan nampak kejadian yang berlaku. Yang pelik nya, bila polis nak tolong orang itu, dia nak melarikan diri. Kemudian, ada 2 orang lelaki di tempat kejadian pun melarikan diri juga. Nasib baik polis sempat mengejar mereka, Rupa-rupanya orang yang melanggar kereta Angah memiliki dadah. Mereka bertiga disyaki mengedar dadah. Jumlah yang sangat banyak dan polis cakap boleh dikenakan hukuman gantung. Ish ish ish. Dah lah motor yang dia naik itu motor curi. Sungguh tak sangka macam-macam terbongkar disebabkan kemalangan ini. Apa-apa pun, Alhamdulillah Angah okey. Orang tu pun dah dibawa ke balai. Ayah dah uruskan semua perkara yang perlu. Alhamdulillah.


Sekarang, masa untuk hantar kereta ke bengkel. Angah duduk rumah diam-diam. Tak boleh keluar dah. Hehe


Ya Allah. Lindungi lah keluargaku daripada sebarang kemalangan, bencana dan perkara-perkara yang tidak diingini. Tahun 2010 merupakan tahun paling banyak dugaan kepada keluarga saya. Ayah accident sekali, Mak accident sekali, Angah accident 2 kali, Achik accident 3 kali. Banyak sungguh dugaan daripada-Mu Ya Allah.


Kepada rakan-rakan sekalian, berhati-hati lah di jalan raya. Since semua dah nak balik tempat belajar, silalah memandu dengan berhati-hati. Ulang sekali lagi slogan kerajaan. Biar lambat, asal selamat. InsyaAllah. Aminnn. :)



P/s : To Dhiah, CikBoo and WanieShakira, sorry terpaksa cancel date kita. Malang tak berbau kan? Kalau tak, saya dah set date hari lain selain hari ini. Sorry sayang. Muaahhhx!

Monday, December 20, 2010

86. Trailer Hikayat Merong Mahawangsa.



video


Filem Hikayat Merong Mahawangsa merupakan filem keluaran KRU. Superb gila kan? Hebat lah KRU. :)


Okey memang tak boleh dinafikan Stephen Rahman tough dan macho. Itulah salah satu daya penarik filem ini kot. Bagi gadis-gadis seperti saya. Hehe. Filem ini menelan belanja RM8 juta you allssss! Filem ini kedua termahal selepas filem Puteri Gunung Ledang. Awesome! :D


Menurutt sumber, filem ini bakal ditayangkan di 60 buah negara termasuklah Amerika Syarikat, Perancis, Rusia dan German. Macam gempak habis je ni.


Filem ini bakal ditayangkan 10 Mac 2011. Jom pergi tengok ramai-ramai. Sayang-sayang sekalian, jom berdansa bersama Hikayat Merong Mahawangsa nanti. Yeaaahhhh! :D



p/s : Sebelum pergi tengok filem ini, silalah baca dahulu sejarah pasal Hikayat Merong Mahawangsa. Bagi bukan penggemar subjek Sejarah seperti saya, perlulah memahami sinopsis filem ini terlebih dahulu. Paling senang, google je. Hehe. Nanti tak ada lah saya cuci mata tengok pelakon-pelakon yang hensem je. :p


85. Salah siapa?



Tiba-tiba rasa sedih. Sayu pun ada apabila teringat balik peristiwa ini.


Saya : Kenapa S ( bukan nama sebenar ) dah tak sambung belajar?

Mak S : Entah lah. Dia cakap dia tak nak belajar dah. Cik pun tak tanya banyak.

Saya : Cik tak nak suruh dia sambung belajar ker? Pujuk lah dia.

Mak S : Dah dia malas nak buat macam mana. Biar je la dia duduk rumah tak pun kerja mana-mana.

Saya : Rugi lah macam tu. Dia muda lagi. Boleh sambung belajar mana-mana. Banyak pilihan sekarang.

Mak S : Biar je lah kalau dia tak nak. Malas nak paksa-paksa.

Saya : Terus diam......


Entah kenapa saya rasa sedih dengan situasi ini. Adakah kerana melibatkan orang yang kita kenal? Adakah kerana melibatkan orang yang mempunyai pertalian darah dengan kita?


Salah siapa dalam hal ini? Diri sendiri atau keluarga?


Untuk tuan punya diri :
Kenapa masih ada yang berfikiran seperti ini? Tidak mahu merebut peluang belajar dan menimba ilmu sebanyak yang mungkin. Tidak timbul rasa cemburu kah dalam hati melihat orang lain bergambar dengan segaknya sambil memegang segulung ijazah? Tidak terdetik kah di hati sendiri untuk bergembira ketika menerima tawaran pekerjaan yang sering diidam-idamkan?

Betapa ruginya kita kalau tidak mahu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan rakan-rakan yang lain dalam kehidupan. Saya tahu ini bukan faktor kewangan atau sebagainya. Ini kerana kurangnya kesedaran dalam diri sendiri. Tidak mempunyai matlamat hidup sendiri. 

Demi Allah, tidak terlintas  untuk menghina atau merendahkan sesiapa. Jauh sekali untuk berbuat demikian. Saya cuma berasa sedih dan terkilan. Walaupun sudah berumur 19 tahun tetapi diri sendiri tidak mampu berfikir ke hadapan untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan. Ilmu sangat penting wahai saudara ku. Macam mana kita hendak meneruskan kehidupan seharian yang semakin mencabar tanpa ilmu mencukupi di dada? Setakat mana lah kehidupan kita jika hendak mengharapkan bantuan keluarga dalam meneruskan kehidupan seharian. Kita sendiri kenalah berusaha lebih untuk kebaikan diri sendiri.

Tolong lah berfikir se jauh-jauh dan se dalam-dalam yang mungkin. Tolong lah.


Untuk keluarga kepada tuan punya diri :
Memanglah paksaan tidak menjamin apa-apa di masa hadapan. Tapi sekurang-kurangnya, kita sebagai orang yang paling rapat dan bertanggungjawab ke atas dia, kenalah memainkan peranan yang sepatutnya. Bertegas itu perlu dalam keadaan seperti ini. Takkan lah kita sanggup melihat dia ke hulu ke hilir tanpa sebarang jaminan.

Siapa lagi yang nak bantu keluarga kalau bukan ahli keluarga sendiri? Lagi-lagi anak sulung. Fikirlah macam mana nak bantu keluarga kalau tak belajar, tak bekerja. Sangat menyedihkan. Saya tidak mahu melihat saudara sendiri terumbang-ambing tanpa arah tujuan hidup. Setiap kali saya terserempak dengan dia sambil melepak-lepak bersama-sama rakan-rakan, saya selalu terfikir. Apa yang membuatkan dia boleh hidup bergembira dan bersenang-lenang tanpa berbuat apa-apa dan tanpa menyambung pelajaran?

Dia masih muda. Tolonglah pujuk dia dan bimbing dia buat keputusan yang betul dan terbaik untuk kehidupan dia. 


Saya berharap sangat dia dan keluarga baca entri ini walaupun saya tahu dia takkan baca. Niat saya ikhlas nak bantu dia supaya dia sedar. Sebagai saudara terdekat.



Menuntutlah ilmu biar sampai ke Negeri China.



Monday, December 13, 2010

84. Di mana kan ku cari gali?



Silalah menonton video ini sambil menghayati mesej yang ingin disampaikan.


video


Inilah kesan kenaikan harga minyak. 


Kereta-kereta mahal 2 pintu atau 4 pintu perlu dilupuskan. Tinggallah kereta mahal tiada pintu dan berkaki dua seperti ini. Indah kan?


Okey ayuhlah berfikiran positif. Nak hapuskan kemalangan jalan raya 100%. (-_-!)


Mungkin perlu berpuasa seminggu untuk isi minyak kereta penuh. Kasihanilah kami-kami yang tidak berfulus ini.



p/s : Nak carik bf yang owner stesen minyak. Tak kisah lah Petronas ker Shell ker. Semua diterima. :p



Tuesday, December 7, 2010

83. Attention please.



Dear Gentlemen, please treat women the same way you would want your daughter to be treated.


A real man doesn't have a lot of girlfriends. A real man respects girls. And a real man should be a gentleman.


It's good being strong, but it sucks too when people know that you are strong and they think that it is okay to hurt you.




p/s : moody.


Saturday, December 4, 2010

82. Random.




Di kala musim hujan yang berlarutan dari pagi hingga malam, ia menjadikan saya sangat malas nak berbuat apa-apa. Bersenang lenang di rumah sambil goyang kaki.

Okey. Part goyang kaki tu tipu. :p

Disebabkan sekarang ini musim cuti sekolah, universiti, maktab dan sebagainya, maka banyak lah kad jemputan kahwin berkunjung tiba di rumah. Semua orang nak kahwin. Haih. Marah sebab saya selalu makan banyak kat kenduri kahwin. Gemuk I tau!

Btw, Selamat Pengantin Baru kepada rakan sekelas saya dari tingkatan 1Arab1 hingga tingkatan 3Arab1. Tahniah PUAN HAJAR. Semoga berkekalan sehingga ke akhir hayat. Cewahh. :D



Antara tugasan penting yang mendatang ialah kena teman Eqah beli barang-barang sekolah dia. See betapa baiknya saya sebagai seorang Kaklong. Masuk lif tekan sendiri. Hoho

Ayah. Kaklong pun nak beli barang-barang sekolah lepasan sekolah yang baru juga. Mungkin perlukan beg dan kasut flat baru. Pleaseeeee. Selalu berakhir dengan kegagalan. Sedih.



Lupa nak cakap. Semalam saya mimpi ngeri. Lebih ngeri daripada kena kahwin paksa dengan orang tua. Mimpi result exam sampai kat rumah. Tak suka tak suka tak suka!

Cuak sepanjang hari. (-_-!)



Okey lah. Saya nak layan carekarama TV3. Chop saya tak sure "carekarama" atau "cerekarama". Ezzati as Duta TV3 tolong maafkan KW yang naif ini. Hehe



Pesanan : Sebelum tidur, basuh kaki supaya mimpi ngeri tidak berulang lagi. Kalau nak lagi berkesan, sabun dengan clorox sekali.

Tuesday, November 30, 2010

81. I tanya, U jawab.


People. I nak tanya you allsss.


Kalau main salji, demam tak?




Kalau main hujan, demam terus. Macam sekarang. :(


Sebab I, Elley dan Didie main hujan tadi. Berlari-lari dalam hujan nak ke Kampung Kraf.


Bajet macam main-main salji kt Dublin. :p


Since kecil lagi, I suka berangan-angan main salji. Selalu je sepahkan ais dalam peti ais. Sampai kena marah dengan Mak. Haih


Okey. I betul-betul tak tahu main salji boleh terkena demam atau tidak. Sebab I tak pernah main salji selain salji kat peti ais.


I nak tidur awal malam ini. Rasa tak sedap badan. Jom makan burger, makan panadol dan makan bantal.


Bye-bye November. Walaupun you tak berapa nak baik sangat dengan I.


Saturday, November 27, 2010

80. Poladroid oh poladroid.



Girlfriends and boyfriends. :)


Sudah lama mengidamkan sebuah Kamera Poladroid yang cantik?
Gambar yang klasik.
Hasil yang menarik.
Kenangan yang indah.


Saya ada penyelesaiannya. Kamera Poladroid percumaaaa!
Tak perlukan wang caruman.
Tak perlukan wang hantaran.

Jeng jeng jeng.


Inilah kamera poladroid anda!


Haaaa. Percuma kan? Hehe

You allsss tak payah susah-susah nak carik kamera poladroid kat Low Yat atau sebagainya.
Hasilnya menakjubkan. :D

Anda hanya perlu download application ini dan install ke dalam laptop anda.
Mudah, cepat dan tak payah keluarkan duit 10sen pun. Hehe

Thanks to Puteri Ezzati for sharing this link. :)))


Ini antara hasil karya agung Kamera Poladroid Totally Spies saya. LOL










Seronok kan hasil nya? :D

Selamat mencuba! :)))


Tuesday, November 23, 2010

79. Hey beautiful girl.







 Ini gadis cantik saya. Siapa mahu kenal?

Gadis cantik. Selamat hari lahir yang ke-21. :)
Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. InsyaAllah. 

Dan diberikan kecantikan yang melimpah ruah.
Kecantikan luaran dan dalaman. Seperti sekarang. :)

Saya sayang gadis cantik saya. Terima kasih kerana sentiasa bersama-sama saya wahai gadis cantik. :)


Hadiah untuk gadis cantik ialah barangan diimport khas dari Sarawak. L. Awak mesti suka.Hehe


Nanti umur 30 tahun, kita pergi bercuti di Korea bersama-sama yea. Percutian idaman kita bersama-sama gadis-gadis cantik yang lain. :D



Sunday, November 21, 2010

78. Habaq mai.



SI GADIS SUKA...

  1. lelaki yang tough walaupun jarang ke gym.
  2. lelaki yang pandai bersukan tidak kira walaupun hanya tahu SATU sukan sahaja.
  3. lelaki yang bijak dan pandai. CGPA pilihan? tentulah yang 3.5 ke atas!
  4. mempunyai KERETA. tidak kira baru atau terpakai, tetapi mestilah milik sendirian berhad.
  5. lelaki yang pandai bermain alat muzik. sedap halwa telinga si gadis mendengarnya apabila kebosanan datang melanda.
  6. lelaki suka berjenaka dan buat lawak. tidak kering gusi apabila bersamanya. lelaki yang penuh dengan sense of humor sering menjadi pilihan si gadis.
  7. lelaki yang tahu jalan dan cekap tengok tempat. bolehlah diharap apabila melancong ke mana-mana.
  8. tahu serba sedikit tentang komputer. jika si gadis ada masalah dengan komputer peribadi, kamu dahulu yang dicarinya!
  9. lelaki yang tahu hukum-hakam AGAMA. walaupun sifat luaran fizikal agak selamba atau sempoi, setiap gadis mahukan lelaki yang mempu memimpim mereka apabila SOLAT BERJEMAAH kelak!
  10. lelaki yang berambut pendek dan kemas. walaupun ada yang suka berambut panjang, wahai lelaki, percayalah lambat-laut si dia pasti menyuruh kami potong rambut bagi nampak kemas.
  11. lelaki yang mempunyai sedikit JANGGUT. machooo you alllsss...
  12. lelaki yang wangi dan pandai memilih wangian yang sesuai dengan diri mereka.
  13. lelaki yang prihatin! maknanya lelaki yang tahu dan hafal TARIKH-TARIKH PENTING si gadis.
  14. apabila ingat tarikh-tarikh penting, tak reti-reti ke nak bagi hadiah ataupun kejutan? si gadis amat menyukainya!
  15. lelaki yang pandai mengambil hati kedua orang tuanya. hellloooo lelaki, jika nak mengorat anak dara orang, kenalah beli jiwa ibu dan bapanya terlebih dahulu tau!
  16. PENYABAR! tetapi dalam keadaan apa? tentulah dalam keadaan apabila kamu dapat menemani si gadis pergi membeli-belah. kamu tak beli apa-apa pun tak mengapa asalkan sudi menjadi peneman itu sudah memadai!
  17. apabila bercakap di telefon, biarkan si gadis yang bercakap. jangan menyampuk kata-katanya!


SI GADIS TIDAK SUKA...


  1. lelaki yang lemah, terlalu kurus dan selalu sakit. macam mana nak tanggung anak orang kalau diri sendiri tak terjaga kan?
  2. lelaki yang tidak gemar bersukan. aktiviti petangnya ialah duduk bersenang-lenang di rumah dan tidur sahaja.
  3. lelaki yang tidak berpelajaran. kalau CGPA selalu bawah 2.0 sahaja, baik balik kampung dan tanam jagung.
  4. lelaki yang malas dan tidak ada tujuan hidup. hanya tahu menghabiskan duit ibu bapa sahaja. ooopppsss!
  5. lelaki yang tidak mempunyai kereta atau motosikal. untuk ke mana-mana, selalu tumpang orang sahaja. paling teruk? suruh si gadis ambil!
  6. lelaki yang tidak meminati muzik. hidupnya hanya kerja, kerja dan kerja. uurrggghh bosannya!
  7. lelaki yang terlalu serius dalam hidup. nak bergurau pun tak boleh...
  8. lelaki yang tidak suka berjalan-jalan. hanya terperuk dalam rumah. buat apa pun tak tahulah!
  9. lelaki yang buta komputer. jangan kata nak baiki, Microsoft Powerpoint ataupun Excel pun tak tahu nak guna. macam mana tu?
  10. lelaki yang hanya tahu berseronok siang dan malam. tak ingat dosa pahala!
  11. lelaki yang buta gaya. rambut serabai, pakaian tidak terurus.. kesiannnn...
  12. lelaki yang terlalu kuat merokok! jangan merokok pleaseeee...
  13. lelaki yang ada bau badan. ooouuuuccchhh... rajinkan mandi dan segera atasi bau badan itu ye...
  14. lelaki yang mengucapkan hari jadi si gadis seminggu lewat? ohh... si gadis paling pantang yea...
  15. lelaki yang hanya tahu berpasangan, tetapi apabila diajak berjumpa dengan kedua-dua ibu bapa gadis, macam-macam lah alasan timbul!
  16. lelaki yang tidak romantik. tak pernah langsung diberikan bunga, hadiah ataupun sebarang kejutan. bosannya hidup!
  17. apabila ditanya pendapat lelaki, si dia akan cakap " tak kisah lah, apa-apa je. ikut awak la ". hmmm, baik tak payah tanya terus!
  18. lelaki yang kuat membebel mengalahkan mak si gadis! aduhh, sakit telinga laaa apabila lelaki membebel.

Si gadis-gadis cantik. :)))

Saturday, November 20, 2010

77. Sweet 19.

Kaklong terlebih gedik.

Kaklong over excited.


Selamat Hari Lahir kepada adik saya, Muhammad Shafiq bin Ghazali.

Semoga Achik berjaya di dunia dan di akhirat. InsyaAllah.

Kaklong sentiasa mendoakan yang terbaik untuk Achik.

:)))



Ini tahun terakhir sebelum mendapat title 20-an. So, sweet 19!

Sila lah menjadi lebih matang dengan cepat. :D

Love youuuuuu!


Thursday, November 18, 2010

76. Dua belas cukup.




Tahniah. Saya tak sempat nak solat raya di pagi raya yang mulia. 


Tahniah sekali lagi. Saya berjaya bergolek-golek 12 jam dalam bas. Tak dapat tidur langsung okey. Mata lebam macam alien. Sumpah penat gila. Tak tipu. Walaupun bukan saya yang drive bas tu. Penat nak duduk diam-diam dan pandang kepala orang depan. (-_-!)


Berbaloi penat duduk diam dalam bas setelah dapat mencium tangan Mak dan Ayah. Itu lah reward yang terbaik. :)))


Semalam saya tidur mati dan pagi ini saya bangun lambat.Nasib baik Mak tak bebel. I love you Mak. Hehe


Pagi-pagi lagi saya dah dapat mesej daripada ketua-ketua saya. Nak bincang pasal design baju untuk Larian Mesra 2011. See people. Betapa gigihnya ketua-ketua saya. Bekerja di hari raya. Cewahh ayat bodek ni. Hehe. Nanti saya siapkan laporan mesyuarat 1 dan 2 yea bos-bos! :D


Okey mahu menolong Mak di dapur. Anak perempuan yang paling rajin. :p


Selamat makan daging dan segala-galanya bermenukan daging untuk bulan ini.


Tuesday, November 16, 2010

74. KL to KEL.



First award! :) Terima kasih kepada Cik Xaty untuk award ini. Muahhx! :)



Yeaaahhhh!


Penderitaan exam sudah berakhir. Walaupun dengan sangat tidak jayanya. Gundah gulana memikirkan nasib saya pada semester hadapan tetapi tidak mengapa. 


Sebab malam ini saya bakal bergolek-golek pulang ke rumahhhhh! Yeahhhhh. Ini lah perasaan orang yang belajar di perantauan. Excited lebih setiap kali nak balik walaupun terpaksa duduk dalam bas selama 8jam lebih. It's okey baby asal kan saya dapat menjejak kaki ke rumah. :)


Ada siapa-siapa nak tolong hantar saya ke Hentian Putra malam ini? Nanti saya bagi kasih sayang melimpah ruah. :p


PERCUTIAN SELAMA 45 HARI BAKAL BERMULA! :)))



Mana boleh lupaaaa. SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA! Dapat makan best. Dapat makan best. Dapat makan best. :D



Agak-agak pukul berapa saya sampai umah pagi esok? Sempat tak nak solat raya? Hehe

Thursday, November 11, 2010

73. Setahun.



11.11.2010


11.11.2011



Lagi setahun untuk kita mencoret kenangan, bergurau senda dan bergelak ketawa di sini.

Di sini lah, tempat kita bermula.



Tiba-tiba rasa touching lebih. :(


72. Berkecai.

Subjek ini membunuh ku. :( 




BASIC CALCULUS. Tahniah kerana berjaya membuat saya dan rakan-rakan meraung-raung selepas 150 minit berperang dengan soalan-soalan yang menggoncang jiwa raga.

Hancur hati ku mengenang dikau, menjadi keping-keping setelah engkau pergi. 

Rasa macam kosong minda semasa menjawab paper BC semalam. Sakit kepala selepas menangisi penangan paper itu.

Apa-apa pun, saya dan rakan-rakan hanya mampu tawakal dan berserah kepada Allah. Saya sudah berusaha sehabis daya.


Ya Allah. Permudahkanlah urusan kami. Berikanlah kami keberkatan untuk berjaya dalam kehidupan kami. InsyaAllah. Aminnn.



Mesti cuti ini akan terngiang-ngiang soalan BC. Takut nak menghadapi saat mendapat keputusan peperiksaan semester ini.


Paper terakhir sedang menunggu hari isnin ini. Tak sabar nak habis exam dan balik rumahhhhhh!


Tuesday, November 9, 2010

71. Boys Vs Girls.


I found this interesting fact while doing revision for my PTM. Let's read through this research. :)


Loevinger ( 1994 ) says studies of classrooms, kindergarten through graduate school, have shown that teachers tend to :


  • Call on male students more often than female students.
  • Allow more time for male students to respond to questions.
  • Make more eye contact with male students following questions.
  • Recall the names of male students better.
  • Use the names of male students when calling on them.
  • Attribute previous comments by male students in class discussion.
  • Accept call outs from male students, but tell female students to raise their hands if they want their response to be recognized.
  • Interrupt female students before they are done responding.
  • Ask more higher-order or critical thinking questions of male students and coach male students to develop their thoughts by giving them more extended and specific.
  • Provide more specific information to male students on how to complete projects rather than doing it for them.
  • Praise male students who are assertive and vocal, but call female students with such qualities "rude", "agrgressive"or "show off".

 Is it true?


Patut lah saya selalu tak dapat peluang jawab soalan kat depan kelas masa sekolah dulu. Just kidding. lol

Heyyy boys! I feel so jealous towards you allssss. No wonder you allsss always score higher marks than me. :p

The truth is I am so "lemak" to do extra exercises and tutorials. That's why I am so "lembab". Hoho



p/s : paper PTM sungguh menyesakkan dada. tak dapat jawab banyak gila soalan tadi. meratapi nasib. (-_-!)


Sunday, November 7, 2010

70. Terlebih dongeng.



Disebabkan tidak mahu tertidur dalam bilik sambil membaca nota Planning and Teaching Mathematics, saya dan gemuk-gemuk sekalian melangkah ke bilik TV Blok B.

Tekan je remote TV, terus terpampang cerita dongeng Indon"Ular Gergasi dan bla bla bla". Haaa nampak sangat tajuknya susah untuk dihafal. Habaq hang pelik laaa tajuk dia sampai ceq lupa dah. Okey berhenti bercakap bahasa ibunda Budd dan Kaktgh.

Saya masih tertanya-tanya kenapa kah stesen TV di Malaysia yang mempunyai rakyat yang berbilang kaum gemar menyiarkan cerita dongeng yang lagi pelik dari negara seberang. Saya lagi boleh terima kalau ada cerita "Fong Sai Yuk" dan "Kuch Kuch Hota Hai". Haaa siap hafal lagi lagu hindustan. Habaq hang.

Malaysia sendiri pun banyak cerita dongeng yang lagi seronok dan mengujakan. Kejap nak ingat balik cerita yang selalu saya tengok masa kecil dahulu.


Bawang Putih Bawang Merah ( versi Malaysia yeaa)
Si Tanggang
Batu Belah Batu Bertangkup


Bukanlah semua cerita indon tidak berkualiti. Saya pun suka cerita "Ayat-Ayat Cinta" dan "Ketika Cinta Bertasbih". Tapi saya tidak boleh terima logik dek akal cerita dongeng mereka. Terlampau mengarut dan melampaui batas-batas agama Islam. Okey senang cakap syirik. Mengucap banyak-banyak.

Contoh dalam cerita "Ular Gergasi dan bla bla bla" yang kami TERtonton pada petang itu.


  • Ada ker orang mengandungkan anak ular setelah makan epal yang diberi oleh tiga ekor syaitan yang berupa badut sarkas?
  • Ular itu kena pergi bertapa di Gunung Merapi untuk bertukar menjadi manusia. Bertahun-tahun tu you alls. Senang-senang je aci tak aci nak jadi ular atau manusia.
  • Mestilah ada pari-pari jadi penyelamat. Watak tetap dalam cerita indon. Pari-pari mesti pakai baju putih, ada sayap, ada tongkat ajaib dan berwajah mulus.
  • Ular tadi bertukar menjadi kanak-kanak yang sangat pelik. Tak pakai baju, ada seluar hijau dan pakai celak hijau. Eh bukan eyeshadow hijau. Buruk ehh senang cakap. Yang paling saya marah marah marah ialah cerita ini nak tiru cerita Nabi Nuh. Watak budak pelik tadi lah yang tahu kampung itu akan banjir dan membina kapal sampan untuk seorang nenek yang baik hati. Amboiiiii seronok je buat watak macam tu. Syirik syirik syirik!
  • Ending cerita ini ialah budak pelik tadi dibawa pergi oleh pari-pari ke mana entah. Ke shopping complex untuk beli seluar hijau baru agaknya. Sungguh kegeraman saya di situ.


Inilah antara sebab kenapa saya tidak bersetuju cerita-cerita Indon ditayangkan di Malaysia secara berleluasa. Setiap hari wajib lah ada cerita Indon dalam siaran TV. Saya rasa kerajaan Malaysia patut mengehadkan jumlah cerita Indon yang hendak disiarkan. Sebulan sekali cukup. Takut ada yang tak lena tidur tak dapat tengok muka Nia Ramadani. Sepatutnya program TV seperti Al-Kuliyyah dan Medik TV perlu disiarkan dengan lebih kerap. Bukannya sekali seminggu. Walaupun saya ngeri nak tengok doktor membedah perut pesakit, saya lebih rela menontonnya daripada cerita yang tidak berfaedah itu.

Janganlah ada adik-adik kecil kita yang terpengaruh dengan aksi dan percakapan dalam cerita dongeng seperti itu. Budak-budak kecil manalah tahu membezakan perkara yang betul dan salah. Kita pun bukannya ada setiap masa untuk mengawasi program yang mereka tonton. Takut kalau mereka salah tafsir tentang mesej yang tidak sepatutnya dalam cerita itu.

Okey. Lepas ini, saya tak nak marah dah adik kembar saya menonton cerita kartun. Biarlah mereka menonton cerita kartun yang comel daripada cerita yang bukan-bukan.


Moral of the story, jangan tengok cerita dongeng indon kalau tak nak mencarut-carut sepanjang petang. Free je tambah dosa. Istighfar banyak-banyak.


Oh satu lagi. Ada salah seorang daripada gemuk-gemuk menangis tengok ular itu kena dera dalam hujan semalaman. Memang kena bahan sepanjang hari la. Hahaha. Tengok budak 21 tahun pun boleh salah faham tentang fakta yang ular memang hidup dalam hutan dan biasa bermandi hujan. Ular ialah sejenis reptilia yea gemuk-gemuk sekalian. Jadi tak perlu nak kesian kat dia ia.


Okey. Tak mau dah tengok cerita dongeng lepas ini. Layan cerita korea lagi seronokkkk! :D


Peace. No war! :)))


Wednesday, November 3, 2010

69. Indah.

video

 Indah by Atilia.


I don't know why I love this song but I think it is a nice one.


Sebab saya perempuan ker? Suka lagu yang sweet and meaningful. :)


I dedicate this song to all my pretty and gorgeous girlfriends. :)))


Kita pun cantik macam gadis-gadis cantik dalam video ini. Kan? :D


p/s : mana nak dapat bunga cantik macam Sazzy pakai tu? :p


Monday, November 1, 2010

68. Say hello.

It's 011110.


Nice kan? :)


Hello November. Please be nice to me since first paper is coming tomorrow.


02/11/10 - TDP
09/11/10 - PTM
10/11/10 - BC
11/11/10 - ELE
15/11/10 - PPJ


Nervous. (-_-!)


Let's have some fun. Ohh nooo. Let's do some revision darlings!



GOOD LUCK EVERYONE. :)))


Sunday, October 31, 2010

67. Bangga bukan bangga diri.


GOMO KELATE GOMO!

SO PROUD TO BE A KELANTANESE. YEAAAHHHH!

:)))


Actually, saya bukan peminat bola sepak tak kira lah negeri, negara atau antarabangsa. Minat pemain-pemain yang handsome tu biasa lah kan. Dah nama budak perempuan. Rambang mata je lebih. Tapi takde yang lebih handsome daripada abang Cecs Fabregas saya :p

Dengar lah wahai rakan-rakan sekalian. Mulai esok tidak dibenarkan bercakap bahasa lain selain bahasa ibunda KELANTAN!

Cewah tiba-tiba pulak kan. Tak salah kan? Kira nak celebrate kemenangan lah tu. Okey semua rakyat kelantan? :D


Okey cukup Shafawati. Silalah beralih ke rancangan EDU ataupun BC. Sedar diri lah ada exam hari selasa ini. Gluppppp! (-_-!)


SAYA SUKA BELAJAR. :p


Okey nampak sangat menipu.

Saturday, October 30, 2010

66. Happy hour.

I got a message from one of my favourite girlfriends.

She is going to be PUAN next year! :)

Seriously, I'm so excited. I'm very very very  happy for her! :)


To my beautiful girlfriend : 
Awak orang pertama yang bakal kahwin antara rakan-rakan rapat kita. InsyaAllah rakan-rakan yang lain bakal mengikut jejak langkah awak. :D


Saya doakan semua perjalanan dan persediaan majlis perkahwinan berjalan dengan lancar. InsyaAllah. Haaa saya dah cakap awal-awal nak jadik gadis bunga  flowergirl. Comel tak? Hehe

Dan satu lagi. Saya nak tempah baju biru laut. Sebab tema untuk rakan-rakan ialah warna biru laut. Yeahhhhh! :)


Tak nak tulis nama dia lagi sebab rakan-rakan yang lain tak tahu lagi pasal berita gembira ini. Biar dia cakap kat semua rakan yang lain. Yang penting saya dah tahu. Seronokkk! Hehe. 


Entri lain kali saya akan cakap siapa kah gadis yang bertuah ini. Jeng jeng jeng! :D




MY BEST FRIEND'S WEDDING. :)))

Monday, October 25, 2010

65. Menggigil.

Exam is around the corner, babe!

2hb, 9hb, 10hb, 11hb, 15hb. Berpeluh.

Kepala dah mula berpusing-pusing, tangan kaki menggigil-gigil, kelenjar peluh terlebih bekerja, hormon-hormon badan mula menjadi tidak stabil.


EXAM FEVER!


Ada siapa tahu panadol atau painkiller yang paling berkesan untuk demam seperti ini?

Sumpah saya berdebar-debar sepanjang hari selepas tidak berjaya menjawab kesemua soalan Basic Calculus.


Mood : Insaf seketika. Ingin melupakan keseronokan duniawi. (-_-!)

p/s : Ayah cakap kalau tak nak belajar betul-betul, balik kampung dan tanam jagung. Okey! Tak nak jadik tokey jagung.


FIGHTING PEOPLE! :)))

Saturday, October 23, 2010

64. Sila diam.

Kepada rakan-rakan yang sempat membaca entri saya yang berkisahkan budak hingusan pagi tadi, maaf lah yea saya angin-angin di pagi hari minggu. Memang saya tengah panas meletup-letup selepas baca status FB minah tu. Kemudian, saya mengambil keputusan untuk membuang entri tersebut daripada blog saya kerana tak mahu kisah budak hingusan itu mencacat-cela kan blog saya. Walaupun blog saya ini tak seberapa. :D

Pesanan istimewa untuk budak hingusan itu. Tunggu la kau bertemu buku dengan ruas. Berlagak nak besar kepala. Walaupun kau gemuk berbadan besar. 

Okey cukup kisah budak hingusan itu.



Hari ini seronok. Sebab saya dapat keluar daripada kepompong Blok B tercinta ini. Selalu saya berada di bilik yea untuk menyiapkan kerja. Rajin kan? :p 

Tadi saya berjaya melarikan diri daripada kancah buku dan nota. Saya berganding bahu dengan KT dan Budd ke MidValley. Tujuan utama kami ialah nak pergi makan. Jauh kan kami makan. Semata-mata untuk melarikan diri daripada belenggu kafe yang kedekut nak masukkan ayam lebih dalam mee goreng ataupun nasi goreng. Kami cakap betul ni. Hehe

Agenda kami :
  • Sampai dan terus makan Popeyes. Lapar yang amat. Saya suka Popeyes walaupun Apit cakap ayam dia tak sesedap KFC. Saya sangat fleksibel dan boleh makan apa-apa je. :D
  • Pusing-pusing semua kedai dalam Mid dan paling seronok ialah Cotton On. Hampir-hampir membeli baju yang sangat nice. Nasib baik iman di dada masih menebal. Cewah. Hehe
  • Taraaa. Saya sudah beli purse baru. Purse putih kesayangan sudah rosak. Berjaya membuangnya ke dalam bakul sampah di bawah katil. Tak mahu buang jauh-jauh lagi. :p
  • Pergi main games. Saya berjaya score 141 mata dalam basketball, 1st winner in car racing dan mara ke stage 3 dalam main tembak-tembak. Lenguh tangan pegang pistol tu. Berat la pistol tipu tu.

Saya suka muffin Popeyes. :)
Mula-mula cuak nak main. Lepas tu, terus excited tak ingat dah. Hehe

Selamat tinggal si putih. :(
Balik-balik je daripada Mid, saya rasa pening-pening. Mungkin inilah kesan dan akibat menaiki teksi pakcik yang tak boleh berhenti bercakap walaupun 1 saat. Sumpah saya tak tipu. Saya rasa semua budak-budak kenal dengan pakcik teksi yang saya maksudkan ini. 
Terima kasih pakcik sebab berjaya memeningkan saya sampai ke malam. (-_-!)


Nampaknya nota-nota dan rumus Basic Calculus tercinta sudah melambai-lambai manja ke arah saya. Pergi beredar daripada laptop yang "vintage" ini. 

Madam K. Sila lah tengok muka saya yang bersungguh-sungguh nak belajar Basic Calculus. Sungguh tak ikhlas sebab nak menunjuk-nunjuk kat lecturer. :p


HIDUP BASIC CALCULUS. :D

Wednesday, October 20, 2010

63. You'll be fine.


Now that I've lost everything to you
You say you want to start something new
And it's breaking my heart you're leaving
Baby I'm grieving


And if you wanna leave take good care
Hope you have a lot of nice things to wear
A lot of nice things turn bad out there
Oh baby, baby, it's a wild world
It's hard to get by just upon a smile
Oh baby, it's a wild world


-
-
-
-
-


I just love this song. That's it.


Dear Budd, be happy okey?
You used to be a happy-go-lucky girl.
You have AT, KT, KW. 
:)))


While someone breaks your heart, another someone is waiting to fix it. :)))



Your guardian angels. :)


LIFE GOES ON.

Tuesday, October 19, 2010

61. Mana saya tahu.

Mari dengar I bercerita. I baru tahu je ni.

Mungkin I kelihatan gedik sedikit sebab penggunaan I malam ini. Ini mesti sebab terpengaruh semasa menonton cerita Pisau Cukur semalam. Bagi peluang saya I nak gedik sekejap. :p

Ceritanya ialah I baru tahu yang one of my junior sudah berkahwin dan sudah dapat seorang anak berusia 4 bulan. Umur 21 tahun sudah ada anak. Oh my Gucci Prada. Sangatlah mengorak langkah ke hadapan. :)

I memang excited kalau dengar ada rakan-rakan atau siapa-siapa yang I kenal akan/bakal/sudah berkahwin. Excited lebih daripada pengantin. Hehe

I tak sangka ada junior I akan berkahwin dahulu. Lagi-lagi dah dapat anak semasa belajar. Padahal dia sangatlah nampak comel seperti pelajar tingkatan 5. I tersenyum je sepanjang tengok gambar dia dan anak dia. Seriously, sangat comel. Lagi sekali I cakap I tumpang seronok. :D


Btw, congratulation to her. :) 


Mungkin I wish lambat sangat sebab I baru tahu. Tak tahu lah macam mana I boleh tak perasan padahal I suka je stalk facebook semua orang. Hehe. Better late than never. Right? :D


p/s : I baru discover yang I suka tengok gambar orang kahwin dan join kenduri orang kahwin. So, siapa-siapa yang nak kahwin, silalah jemput I yea. I suka makan masakan kenduri. :D

Sunday, October 17, 2010

60. Sesi gambar sahaja.

Teater Tun Mahathir.

Teater Muzikal Puteri Saadong.

First outing bersama Canon Buddi.

Terjah ke Butik Black.

Camping Unit Beruniform di Ulu Bendul.

English Drama Sem 1.

Release tension after tengok dewan exam.

Riang ria raya IPTEK 2010.

Aktiviti berjogging di hari minggu.

Cuba bermain netball walaupun kami tak aktif bersukan.

Selepas sesi berkaroake.

Date menonton "Hooperz".

Larian mesra 2009.

Menuju ke PWTC sebelum kejadian beg Buddi.

Pagar baru IPTEK.

Teater Mahsuri bersama classmates.


Tiba-tiba rasa rajin nak tengok balik semua gambar dalam external. Ini baru suku daripada folder yang ada dalam external. See my dear, banyak kan kenangan manis kita bersama. :)

A picture is worth a thousand words.

:)))