Friday, December 23, 2011

198. Nasi tumpang digemari oleh budak gemuk.



Okey cepat cepat saya nak tanya. Siapa pernah makan nasi tumpang? Ini makanan orang Kelantan. Kami kami di sini memanggilnya sebagai "Nasik Tupe". Bukan nasi tupai yea rakan-rakan. Hehehe.

Ini kali ketiga saya makan nasi tumpang. Kali pertama saya dengar nama makanan ini bila ada seorang hamba Allah ini pernah bertanya kepada saya cara-cara nak buat nasi tumpang sebab kakak dia nak belajar masak nasi tumpang. Makk ooiiii terkejut den. Masa itu saya blur gila sebab tak pernah dengar dan tak pernah tengok serta tak pernah makan nasi tumpang. Terus telefon Mak dan rakan-rakan yang terdekat tanya pasal makanan ini. Rupanya semua orang tahu kewujudan nasi tumpang ini. Ohmaigucci segannya saya sebab saya sahaja yang jakun tak pernah tahu. Boleh kena boooo 40 tahun sebab tak tahu makanan Kelantan walhal saya dah menetap di Kelantan selama 22 tahun. Senang cakap saya lahir kat Kelantan lah bukan Kanada. Suka buat ayat susah susah. Terus terang kan senang. Hehehe.

Selepas kejadian tak berapa nak berdarah itu, saya selalu ajak geng pergi cari nasi tumpang walaupun tak tahu nak cari kat mana sebab bukan semua orang pandai buat nasi tumpang ini. Biasanya orang makan nasi ini untuk sarapan pada waktu pagi. Kalau bangun lambat, kira makan tengah hari lah tu. :p

Kali pertama saya makan nasi tumpang ialah masa Mak belikan untuk saya. Wahhh excited tak terkira lah budak jakun macam saya ini. Memang sedappppp! Meletup rasanya. Ayah cakap ada ker makanan yang saya rasa tak sedap? Kejam betul. (-_-!) Tolak batu dan kayu je sebab saya tak makan gula batu dan ubi kayu. Hehehe. Kali kedua ialah Nik Apik aka Tok Nik tapaukan untuk geng-geng masa nak balik Cheras ramai-ramai. Berhenti makan kat Gua Musang dan makan ramai-ramai. Memang terbaik lah! Thanks Nik yang penyayang sebab itu Emma sayang Nik lebih. Hehehe. Latest saya makan nasi tumpang ialah kawan Mak beli untuk Mak tapi Mak simpan untuk saya. Baik betul Mak sebab selalu ingat kat saya kalau pasal makanan. I love you Mak! Hehehe.








Ini lah nasi tumpang! Dibungkus dalam daun pisang dan aroma daun pisang memang best lah. Dari tadi lagi saya cakap best. Apa lah gemuk ni. Hehehe. Bentuk dia macam silinder eh silap macam kon. Lupa dah bentuk-bentuk dalam geometri. Confirm Cikgu Iss marah kalau tahu anak murid dia lembab macam ini. Hehehe. Dalam daun pisang yang berbentuk kon itu, nasi diisikan bersama-sama dengan pelbagai jenis lauk seperti udang, ayam, telur, sambal daging dan sambal ikan. Semua isi-isi makanan itu akan termampat dalam daun pisang dan terhasil lah nasi tumpang. Nampak macam simple je kan? Tapi bukan senang nak buat. Kalau tak pandai, memang tak jadi eksotik macam ini okey. Hehehe. Bagi saya, nasi tumpang memang sedapppp! Best okeyyyy! Weeeee. :)))

Kalau sesiapa teringin nak cuba makan nasi tumpang, sila lah melawat ke negeri saya iaitu Negeri Cik Siti Wan Kembang. Confirm jadi kembang macam saya sebab banyak makanan yang lemak berkrim dan sungguh menggoda selera makan masing-masing. Hehehe. Selamat mencuba! :)


P/s : Kalau buka bisnes jual nasi tumpang, agak-agak boleh kaya macam Doktor Rozmey tak? :p


6 comments:

miss oat said...

1st time tengok n kenal nasi tupe ni even sy sndri ank jati klate...x ajin make etk...hee..

Shafawati Ghazali said...

Miss Oat : Dipersilakan mencubanya. Besttt! Hehehe. Yesss at least ada jugak geng tak kenal nasi tumpang. Hehehe

sue said...

Lamanya x makan nasi tupe ni.. Hari tu balik pun x dan nak make..

Shafawati Ghazali said...

Sue : Besttt kan? sha suka sangat. Hehehe. Sue balik nanti, jom makan nasi tupe sama-sama. Hehehe

faisal said...

first time dengar nasi tumpang,
kalu kat kelantan, banyak tak dijual kat kedai-kedai?

Shafawati Ghazali said...

Faisal : Kat area Kota Bharu, ada jual nasi tumpang. Biasanya waktu pagi lah. Makan untuk breakfast. Selamat mencuba! :)