Tuesday, October 4, 2011

179. Semoga dipermudahkan, InsyaAllah.



Malam tadi, Mak telefon saya. Minta saya bagi kata-kata semangat kepada Eqah yang akan menduduki PMR bermula pada hari ini. Then, Ayah pula mesej. Minta kakak dan abang-abang solat hajat dan doakan kejayaan Eqah dalam PMR. Tengok bukti betapa Mak dan Ayah sangat care pasal pelajaran anak-anak mereka. Thanks Mak and Ayah! :)))

Actually, saya dan Eqah sangatlah berbeza walaupun kami adik-beradik. Saya budak gemuk, tak berapa tinggi, makan banyak, suka tidur, malas belajar, suka melepak. Eqah pula berlainan semuanya. Kurus, tinggi, kurang makan, kurang tidur, rajin belajar sangat-sangat, suka menghabiskan masa kat rumah. She is a good girl. :))) 

Haish kadang-kadang saya malu juga bila teringat perangai saya yang kurang memberangsangkan masa zaman sekolah. Mak selalu cakap saya dengan Eqah ni macam langit dan bumi. Dulu, Mak selalu marah saya sebab malas ulangkaji pelajaran. Hari-hari saya kena paksa duduk diam-diam kat rumah dan baca buku. Lain pula dengan Eqah. Kadang-kadang Mak risau sebab Eqah suka belajar sampai tak sempat makan dan tengok TV. Mak ajak tengok TV pun kadang-kadang dia tolak sebab nak baca buku. Haish berbeza sungguh dengan diri saya. Saya memang bukan jenis kaku belajar dan juga bukan one of pelajar contoh di sekolah. Saya fikir saya ke sekolah untuk berjumpa rakan-rakan, makan kat kantin dengan rakan-rakan dan bergosip-gosip dalam kelas. Heaven gila kan zaman sekolah saya. Hehe

Tapi apa-apa pun kita kena percaya dengan ketentuan dan rezeki Allah. Kita hanya mampu berusaha dan selebihnya kita kena berserah kepada-Nya. Yang penting kita usaha sedaya yang boleh. Okey Eqah? :)




Pesanan untuk adikku yang tersayang, Nurul Shafiqah bt Ghazali :
Kaklong tahu Eqah sangat rajin belajar dan berusaha. Dalam ramai-ramai adik Kaklong, Eqah lah yang paling rajin dan cepat matang. Yang penting Eqah dah usaha sebaik yang mungkin. Rezeki Allah yang tentukan. Tak kira lah apa pun yang Eqah dapat dalam keputusan nanti, Eqah kena redha. Jangan risau sebab Mak, Ayah, kakak dan abang-abang tahu kemampuan Eqah. You're the best! :) Apa-apa pun, kami akan sentiasa menyokong Eqah. We love youuuuu much! :) Kaklong doakan Eqah dapat buat yang terbaik dalam PMR dan mendapat 9A dalam keputusan nanti. Semoga semua cita-cita dan harapan Eqah tercapai. InsyaAllah. :) Kaklong sentiasa mendoakan yang terbaik untuk adik-adik Kaklong. Kaklong sayang Eqah! :)


Kepada semua calon PMR 2011, selamat maju jaya! Wish you best of luck! :)))


Quote for today :
It's not how high you build your dreams that makes a difference, but how high your faith can climb.


6 comments:

Afham said...

Haih, sekejap rasanya kita borak2 pasal iqah masa kita form 3 dulu. tup tap dah form 3 dah dia.

kalu mun nak tahu, eqah ada bakat baru...iA cuti lps PMR ni dia boleh buat part time job.

all the best juga utk adikku. Ct, rasanya rajin juga dia study.urm..

Shafawati Ghazali said...

Tu lah pasal. Cepat betul masa berlalu. Adik-adik kita dah besar dah. :)

Bakat apa? Bagitahu lah aku. Hehehe

InsyaAllah Eqah dan Siti cemerlang dalam PMR. Kita sama-sama doakan yang terbaik. 9A PMR. :)

Aminnn. :)

Aisar said...

mudah2an adik kita sume dpt keputusan cemerlang...

royak dh ko adik ak tu, tlg la kongsi2 jwpan ckit ko saen tu... jgn kedekut...

mudah2an dpt 9A...

Shafawati Ghazali said...

InsyaAllah adik-adik kita dapat 9A dalam PMR. Aminnn. :)))

P/s : Aku tak ajar adik aku suruh buat benda tak baik. Haha

Aisar said...

hahahhaaaampeehhh!!!

Afham said...

iA adik kita pakat cemerlang PMR. baru perasan ramai rupanya kawan2 kita y sama2 PMR, ada adik y sdg PMR skrg