Friday, June 10, 2011

151. Diskriminasi FIFA.



Ini tajuk artikel suratkhabar Sinar Harian yang bertarikh 08 June 2011.

Gara-gara memakai tudung dan jersi menutup aurat, skuad Olimpik Wanita Iran dilarang meneruskan kelayakan Olimpik London 2012 menentang Jordan. Arahan tersebut dikeluarkan persatuan Bola Sepak Dunia (FIFA), sekaligus meyaksikan Jordan diberikan kemenangan percuma 3-0.

FIFA memberi alasan faktor KESELAMATAN punca perlawanan tersebut dibatalkan, selepas pemain wanita Iran enggan menanggalkan tudung dan memakai seluar pendek seperti yang diminta pegawai perlawanan. Ini bukan kejadian pertama melibatkan skuad Iran. Tahun sebelumnya ketika menyertai Kejohanan Olimpik Remaja di Singapura, perkara yang sama melanda pasukan itu di mana pemain diminta menanggalkan tudung dan hanya dibenarkan skarf yang menutup bahagian atas kepala sahaja.


Kesian saya tengok gambar pemain-pemain yang sebak dan menangis selepas FIFA membatalkan perlawanan menentang Jordan di Amman.


Haish membara-bara saya selepas baca artikel ini. Ada ker patut persatuan yang bertaraf antarabangsa membuat keputusan yang tak logik seperti ini? Tak pernah pula saya terdengar berita yang ada orang luka atau mati sebab terkena tudung yang dipakai oleh golongan wanita. Tak tahu lah pula saya yang tudung yang cantik dipakai ini ada unsur-unsur membahayakan. Haish sungguh tak logik.

Kemudian saya terfikir. Di Malaysia, tak ramai pemain wanita yang memakai pakaian sukan yang menutup aurat. Bukan tak ada tapi hanya segelintir. Kan? Malaysia yang majoriti rakyatnya terdiri daripada orang Islam sepatutnya mengamal ajaran Islam seperti yang telah ditetapkan. Kecewa dengan isu seperti ini dipandang remeh oleh pihak tertentu.

Malangnya, suara-suara kecil seperti ini tidak mendapat perhatian daripada pihak sepatutnya.


Mood : Serius.


2 comments:

Aisar said...

hidup YB Kak We!!!!!!!!

Shafawati Ghazali said...

Aisar : Hekkk. Aku humban mung dalam pantai irama baru tahu. Hahaha