Thursday, June 17, 2010

17. Gunakan tanpa was-was.

eeeuuuwww. rasa ngeri sekejap. sebab teringat peristiwa "berhempas-pulas" dalam komuter yang sesak macam ikan sardin. okey saya mengaku salah saya sebab gedik nak naik komuter waktu orang balik kerja. sah-sah lah penuh dan padat.
















saya tak tahan. saya rasa nak muntah balik apa yang sudah tercerna dalam usus kecil ni. i need some fresh air to breathe. superman, batman, cicakman please help me! perkara yang paling saya takut, sangat takut dan amat takut ialah bau badan. ohh tidakk!

saya nak cakap pun tak sanggup ni. cuba bayangkan anda berada dalam kalangan golongan pendatang yang berkulit kurang cerah dan bertubuh besar. walaupun saya berketinggian 163cm tapi mereka lebih perkasa. saya berasa agak kurang selesa di situ. yang lebih menyeksa kan dan menyesak kan ialah "wangian badan" mereka. tak ada yang lebih mengharu kan daripada menikmati bau-bauan seperti ini.

i smell the smelly smell of something that smells smelly. pening.

oleh sebab itu, saya ingin memberi nasihat dan petua percuma kepada mereka yang telah mengharu kan hidup saya ini. saya ikhlas nak membantu mereka yang memerlukan. :D

1. tubuh mula berpeluh dan berbau? hilangkan ia dengan menggunakan deodoran.
2. deodoron tidak mengurangkan peluh tetapi mengawal peluh agar tidak mengeluarkan bau serta menghalang pembiakan bakteria dan menutup bau peluh.

3. pilih makanan yang sesuai! elakkan daripada memilih makanan yang mengandungi banyak lemak berlebihan seperti keju, kerana ia akan menyeabkan terjadi bau badan yang tidak enak.

4. hindari makan banyak bawang putih, rempah dan bawang merah kerana ia akan menyebabkan bau badan dan bau mulut.

5. sapukan bedak antibakteria yang membantu menjaga bahagian lipatan paha dan ketiak agar tetap kering. cara paling mudah ialah menggunakan tepung jagung!

6. mandi dengan teratur! mandian dapat menjadikan badan segar dan boleh menghilangkan daki.

7. cukur bulu ketiak. ini bagi mengelakkan peluh terperangkap dan menyebabkan bau yang kurang menyenangkan!

semua petua ini adalah hasil daripada pembacaan saya. tak tahu lah petua ini daripada nenek moyang atau tidak. :p

SELAMAT MENCUBA. :)))

No comments: