Tuesday, December 21, 2010

87. Kalau lah malang itu berbau.



Malang itu lagi berhemah kalau dia berbau masam atau sebagainya. Kan?


Saya bangun awal hari ini untuk bersiap-siap berjumpa dengan sayang-sayang saya, Dhiah, CikBoo dan WanieShakira. Hantar Iqah pergi sekolah, pergi buat beli sarapan, mandi, kemas bilik, kemas rumah dan iron baju cantik-cantik.


Masa saya nak bersiap-siap, Ayah panggil saya dan cakap Angah kemalangan. Ya Allah. Dia memang keluar awal-awal pagi lagi sebab ada temujanji dengan doktor pakar kat HUSM. Jadi, saya terus hantar mesej kepada sayang-sayang semua dan beritahu keadaan sebenar yang tak dapat dielakkan.


Saya telefon Mak nak tanya keadaan Angah. Alhamdulillah dia selamat dan tidak mengalami sebarang kecederaan. Cuma kereta dia teruk kena langgar kat depan. Bumper rosak, lampu depan dan cermin sisi pecah. Kesian kat orang yang langgar kereta dia sebab luka kat kepala. Ayah cakap dia berdarah agak banyak. Nasib baik saya tak tengok. Saya mabuk darah yea.


Angah cakap dia tak sangka orang yang naik motor tu tiba-tiba nak keluar daripada simpang. Masa itu, dah sangat dekat dengan kereta Angah dan dia terus brek. Tapi disebabkan hujan, brek pun dah terlambat. Orang tu terus merempuh bahagian depan kereta Angah. Nasib baik ada kereta polis meronda-ronda kat kawasan itu dan nampak kejadian yang berlaku. Yang pelik nya, bila polis nak tolong orang itu, dia nak melarikan diri. Kemudian, ada 2 orang lelaki di tempat kejadian pun melarikan diri juga. Nasib baik polis sempat mengejar mereka, Rupa-rupanya orang yang melanggar kereta Angah memiliki dadah. Mereka bertiga disyaki mengedar dadah. Jumlah yang sangat banyak dan polis cakap boleh dikenakan hukuman gantung. Ish ish ish. Dah lah motor yang dia naik itu motor curi. Sungguh tak sangka macam-macam terbongkar disebabkan kemalangan ini. Apa-apa pun, Alhamdulillah Angah okey. Orang tu pun dah dibawa ke balai. Ayah dah uruskan semua perkara yang perlu. Alhamdulillah.


Sekarang, masa untuk hantar kereta ke bengkel. Angah duduk rumah diam-diam. Tak boleh keluar dah. Hehe


Ya Allah. Lindungi lah keluargaku daripada sebarang kemalangan, bencana dan perkara-perkara yang tidak diingini. Tahun 2010 merupakan tahun paling banyak dugaan kepada keluarga saya. Ayah accident sekali, Mak accident sekali, Angah accident 2 kali, Achik accident 3 kali. Banyak sungguh dugaan daripada-Mu Ya Allah.


Kepada rakan-rakan sekalian, berhati-hati lah di jalan raya. Since semua dah nak balik tempat belajar, silalah memandu dengan berhati-hati. Ulang sekali lagi slogan kerajaan. Biar lambat, asal selamat. InsyaAllah. Aminnn. :)



P/s : To Dhiah, CikBoo and WanieShakira, sorry terpaksa cancel date kita. Malang tak berbau kan? Kalau tak, saya dah set date hari lain selain hari ini. Sorry sayang. Muaahhhx!

5 comments:

E said...

Aminn.

Alhamdulillah semua ok. tak habaq mai pon noh, lol. amacam attemp aku ckp kedah? ok tak? haha.

yeah, moga semuanya lebih baik di kemudian hari.

:) Seeeee youu nnt, balik KL dari KEL tu elok2 ye :)

Azeta Abdullah said...

oh ye ko?x taw la plak pasal angah tu.mujur xdop bnda buruk berlalu.alhamdulillah

Shafawati Ghazali said...

Puteri E : KW tak tau nak cakap apa zadd. Banyak dugaan sungguh. InsyaAllah ada hikmah di sebaliknya. :)

Oraittt. See you later. Lagi smggu lebih. Take care too dear. :)

Taa : Tak sempat nak cerita kt taa. Dugaan dugaan. Alhamdulillah semua okey. :)

Sis drive elok2 from penang. :)

shasha_iffa said...

insyaAllah..harap semuanya OK pa.
nnt,bawak kelisa baik2..okay!

Shafawati Ghazali said...

elley melly : insyaAllah semua bertambah baik. :)

akan menjadi pilot yang berhemah. eh bukan co-pilot. ehee. :D